Dla następnych pokoleń

publikacja 27.10.2013 22:43

Msza św. i konferencja naukowa złożyły się na jubileusz Archiwum Diecezjalnego w Zielonej Górze. Świętowanie miało miejsce 23 października przy parafii pw. Ducha Świętego.

Dla następnych pokoleń

Uroczystości odbyły się 23 października przy kościele pw. Ducha Świętego. Po Mszy św. pod przewodnictwem bp. Stefana Regmunta odbyła się konferencja naukowa. – Archiwum to ważny dział w życiu lokalnego Kościoła – powiedział do zebranych bp Stefan Regmunt. – Bardzo istotne jest, aby to, co wpisane w te ziemie, co wiąże się z życiem ludności i Kościoła na tych terenach był zinwentaryzowane i można było zachować dla następnych pokoleń – kontynuował.

Początków Archiwum Diecezjalnego należy szukać już jednak w 2000 roku. Wtedy to pojawiła się inicjatywa powołania samodzielne instytucji zajmującej się archiwaliami kościelnymi, wtedy też obecny dyrektor ks. Robert Kufel został skierowany na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Trzy lata później, ówczesny ordynariusz bp Adam Dyczkowski, utworzył Archiwum Diecezjalne z siedzibą w Zielonej Górze. I tak początkowo archiwum mieściło się w pomieszczeniach kurialnych, a od 2006 roku dysponuje własnym obiektem.

Archiwum to miejsce, gdzie gromadzi, zabezpiecza, inwentaryzuje i udostępnia dokumenty. – Można znaleźć u nas archiwalia kościelne i świeckie sprzed 1945 roku, ale przede wszystkim posiadamy dokumenty dotyczące naszej diecezji od momentu powstania Administracji Apostolskiej Lubuskiej, Kamieńskiej i Prałatury Pilskiej w Gorzowie Wlkp. w 1945 roku – wyjaśnia ks. Robert Kufel. – Na pewno nie możemy porównywać się z takimi archiwami, jak chociażby w Przemyślu, Poznaniu czy Krakowie, gdzie przechowuje się XIV i XV wieczne dokumenty. Nie da się tego zestawić przede wszystkim dlatego, że historia tamtych ziem jest zgoła inna niż ziem odzyskanych – kontynuuje.

W placówce znajdziemy m.in. akta kurii i administracji apostolskiej z lat 1945-1972, akta parafii katolickich i ewangelickich do 1945 roku, duplikaty ksiąg parafialnych, dokumenty diecezjalnej Caritas, czy całą gamę kolekcji w których znajdziemy np. zdjęcia, widokówki, plakaty, pieczęcie itp. – Często wpływają zbiory od osób prywatnych, które nie zawsze dotyczą ściśle spraw kościelnych. Jeśli mamy jakiś pamiątkowy zbiór z którym nie wiemy co z zrobić, to nie wyrzucajmy go, ale skontaktujmy się z Archiwum – zachęca dyrektor.